L’estudi informatiu anunciat pel Ministerio de Transportes no es podrà tramitar.
La Campanya Contra el Quart Cinturó requereix al Ministerio de Transición Ecológica que apliqui la legislació ambiental i decreti la caducitat de l’expedient.
L’actual Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana és incapaç de tramitar l’estudi informatiu del tram Terrassa-la Roca per tercera vegada sense que caduqui l’expedient ambiental.
Tot el que representa el Quart Cinturó també ha caducat?
Una nova caducitat
El passat 4 de gener, la Campanya Contra el Quart Cinturó, a través de l’ADENC, presentà un escrit davant el Ministerio de Transición Ecológica, òrgan ambiental, responsable de la tramitació ambiental de projectes. En aquest escrit demanem al Ministerio que resolgui la caducitat de l’expedient 20180063 CIERRE DE LA AUTOVIA ORBITAL DE BARCELONA B40. TRAMO TERRASSA-GRANOLLERS, que notifiqui la resolució de caducitat i arxiu de l’expedient ambiental a la Dirección General de Carreteras (Ministerio de Transportes) i que l’informi que la tramitació de l’avaluació ambiental del projecte s’ha de retrotraure al tràmit inicial, ja que ha expirat el termini per sol·licitar una pròrroga.
L’adjudicació de la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del Quart Cinturó (o cierre de la Autovía Orbital, o B40, o Ronda del Vallès, depèn de qui la referenciï) fou anunciada al BOE núm. 310, pàgina 92322, de 22 de desembre de 2017. El 30 de abril de 2018 el Ministerio de Medio Ambiente inicià el període de consultes ambientals per determinar l’abast de l’estudi d’impacte ambiental. El document d’abast fou emès per aquest Ministerio a principis d’octubre de 2018. Aquest document d’abast, tal i com estableix l’article 34.5 de la Ley 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, és vàlid durant dos anys. Per tant, i tenint en compte la suspensió de terminis administratius que el Gobierno decretà des de mitjans de març fins a principi de juny de 2020, aquest document d’abast perdé la validesa a l’entorn del Nadal de 2020. L’estudi informatiu no pot ser sotmès a informació pública sense l’estudi d’impacte ambiental, per la qual cosa el promotor, el Ministerio de Transportes, haurà d’iniciar de nou la tramitació ambiental abans de poder sotmetre l’estudi informatiu del Quart Cinturó a informació pública.
Les caducitats anteriors: les lliçons apreses
El desembre de 2012, l’antic Ministerio de Medio Ambiente hagué de resoldre la caducitat
de l’expedient ambiental de l’estudi informatiu del Quart Cinturó sotmès a informació
pública el 30 de juliol de 2010 (consulteu la nota de premsa del 21 de gener de 2013
aquí). Aquesta caducitat fou instada per la CCQC l’abril de 2012 ja que en aquells
moments la validesa d’aquella fase del tràmit ambiental era de 18 mesos. Prèviament,
l’abril de 2010, el mateix Ministerio ja havia declarat caducades les consultes ambientals
realitzades el 2004, malgrat que posteriorment, per pressions polítiques prèvies a les
eleccions al Parlament de Catalunya, el juliol de 2010 forçà irregularment un acord de
conservació d’actes del procediment.
En aquestes caducitats anteriors la CCQC va constatar com els interessos polítics podien
forçar interpretacions esbiaixades de la legislació ambiental, i com amb persistència,
perspicàcia i amb diferents estratègies, les entitats cíviques podíem forçar-ne de nou una
aplicació ajustada a dret. Val a dir que la norma de referència actual, la Ley 21/2013, de 9
de desembre, d’avaluació ambiental, encara és més estricta amb la caducitat de l’avaluació
ambiental, i susceptible de ser aplicada en les diverses fases de la tramitació.
Ara, la CCQC espera trobar un Ministerio de Transición Ecológica que no només hagi
canviat el nom, sinó que ajusti la nova denominació als nous aires que haurien d’insuflar
l’administració de l’Estat amb un dels proclamats objectius bàsics d’aquesta legislatura:
l’ecologisme i la lluita contra el canvi climàtic.
Què indiquen tantes caducitats?
3 caducitats en un mateix expedient, en 16 anys de tramitació, palesen la incapacitat del
Ministerio de Transportes i del Gobierno, fins i tot amb diferents partits polítics al
capdavant, per resoldre un conflicte obert a principis dels anys 90 i que continua viu, en
part, gràcies a la seva incapacitat. Incapacitat traduïda, entre d’altres, amb un total
desconeixement del territori que vol transformar (destruir escauria més) i de donar
solucions a l’articulació de la mobilitat que responguin a criteris de sostenibilitat
econòmica, social i ambiental. Aquesta nova caducitat palesa la nul·la necessitat del Quart
Cinturó des del punt de vista de la mobilitat i que la seva construcció respon principalment
a interessos polítics molt vinculats als dels lobbies de les constructores. El Quart Cinturó, o
autovies en projecte o en construcció com aquest, ara més que mai van contra la
imperiosa necessitat de lluitar contra l'emergència climàtica i contra la destrucció dels
espais naturals i de la biodiversitat.
En definitiva, l’expedient caduca perquè qui el dirigeix manté una visió obsoleta de la
gestió pública, i menysté una visió integrada i sostenible del territori i de les
infraestructures.
La CCQC reclama novament l’aplicació estricta de les competències estatutàries en
ordenació territorial i en mobilitat: el canvi de titularitat i recursos del Quart Cinturó a
favor del Govern de la Generalitat, atès que és una actuació viària que abasta només
territori català, i la valoració conseqüent sobre la seva oportunitat, utilitat o traçat.
La CCQC convida la Generalitat, consells comarcals del Vallès Oriental i Occidental i
ajuntaments afectats a demanar la resolució de caducitat al Ministerio de Transición
Ecológica.
Podeu tornar a veure la roda de premsa en el següent enllaç:
https://youtu.be/qzQhETHepds
Campanya Contra el Quart Cinturó
L'Alt Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès, 19 de gener de 2021
Més informació: http://ccqc.pangea.org
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada