dimecres, 7 de novembre de 2012

L'avarícia d'ahir i avui

"Quan la creativitat supera la ficció"



Retaule d'avars' protagonitza la segona nit de Connexions

Brossa Quartet de Corda & Falsalarma & Jordi Domènech - Retaule d’Avars

El Periodico 1 d'octubre de 2012 - NANDO CRUZ - BARCELONA 

El Brossa Quartet de Corda presenta demà el seu 'Retaule d'avars' amb els rapers Falsalarma i el contratenor Jordi Domènech.El muntatge combina textos de Molière, Dante i Fèlix Mille

El Brossa Quartet de Corda fa anys que intenta trencar les dinàmiques de la música clàssica i en la infinita llista de plans de futur n'hi havia tres que ara convergeixen en el seu nou espectacle: treballar amb un contratenor, col·laborar amb un grup de hip-hop i abordar temes socials. El Retaule d'avars, que demà es presenta a Music Hall (21.30 hores) dins del cicle Connexions, s'alimenta de textos sobre l'avarícia que van del barroc a l'actualitat més rabiosa i juga amb el contrast entre els recitats dels rapers Falsalarma i la veu del contratenor Jordi Domènech.

Retaule d'avars posa música a fragments de Dante, Molière i Narcís Oller, a rimes de Falsalarma escrites per a l'ocasió i, també, a cartes vinculades al cas de Fèlix Millet. «Teníem ganes de parlar de la corrupció actual i de visualitzar animalades que, sovint, s'han tapat massa ràpid», explica el violinista Aleix Puig, «però com a músics ens excitava més usar textos de casos de corrupció relacionats amb la música». Fins a última hora també han intentat introduir en l'espectacle textos de Teddy Bautista per airejar la corrupció de la SGAE.

Si alguna cosa ha sorprès els autors del muntatge és la increïble semblança entre els relats ficticis i els fets verídics actuals. «He de reconèixer que m'he equivocat greument amb determinats comportaments que seguidament explicaré amb detall...» Aquestes paraules podrien anunciar el penediment de l'avar de Molière, però és un extracte literal de la carta de confessió que Fèlix Millet va entregar al jutjat i que Jordi Domènech recita amb afectada sorna. I és una de les escenes més incisives i hilarants d'un muntatge que reflecteix aquest pecat, l'avarícia, que viu avui una irrefutable edat d'or.

Els Brossa són gent atrevida. «Per nosaltres, el desconeixement és un atractiu», argumenta Puig, per justificar el seu interès per treballar amb un grup de hip-hop. D'aquest gènere n'alaba «la voluntat de ser actual, obert a la realitat i mostrar un compromís social de forma molt directa». Són valors inusuals en el món de la clàssica. «I els trobem a faltar», afegeix.

Puig nega que es tracti d'un espectacle moralista. «No crec que Molière volgués ser moralista. Volia mostrar una situació en què reflectir-se perquè cadascú tregui les seves conclusions», apunta. Però una vegada gravat el disc, el somni dels Brossa, Domènech i Falsalarma és portar el muntatge al Palau de la Música. «Seria molt saludable».

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada