"Quan la creativitat supera la ficció"
Retaule d'avars' protagonitza la segona nit de Connexions
Brossa Quartet de Corda & Falsalarma & Jordi Domènech - Retaule d’Avars
El Periodico 1 d'octubre de 2012 - NANDO CRUZ - BARCELONA
El Brossa Quartet de Corda presenta demà el seu 'Retaule d'avars' amb els rapers Falsalarma i el contratenor Jordi Domènech.El muntatge combina textos de Molière, Dante i Fèlix Mille
El Brossa Quartet de Corda fa anys que intenta trencar les dinàmiques de
 la música clàssica i en la infinita llista de plans de futur n'hi havia
 tres que ara convergeixen en el seu nou espectacle: treballar amb un 
contratenor, col·laborar amb un grup de hip-hop i abordar temes socials.
 El Retaule d'avars, que demà es presenta a Music Hall (21.30 hores) dins del cicle Connexions, s'alimenta
 de textos sobre l'avarícia que van del barroc a l'actualitat més 
rabiosa i juga amb el contrast entre els recitats dels rapers Falsalarma
 i la veu del contratenor Jordi Domènech. 
Retaule d'avars posa música a fragments de Dante, Molière i 
Narcís Oller, a rimes de Falsalarma escrites per a l'ocasió i, també, a 
cartes vinculades al cas de Fèlix Millet. «Teníem ganes de parlar de la 
corrupció actual i de visualitzar animalades que, sovint, s'han tapat 
massa ràpid», explica el violinista Aleix Puig, «però com a músics ens 
excitava més usar textos de casos de corrupció relacionats amb la 
música». Fins a última hora també han intentat introduir en l'espectacle
 textos de Teddy Bautista per airejar la corrupció de la SGAE.
Si
 alguna cosa ha sorprès els autors del muntatge és la increïble 
semblança entre els relats ficticis i els fets verídics actuals. «He de 
reconèixer que m'he equivocat greument amb determinats comportaments que
 seguidament explicaré amb detall...» Aquestes paraules podrien anunciar
 el penediment de l'avar de Molière, però és un extracte literal de la 
carta de confessió que Fèlix Millet va entregar al jutjat i que Jordi 
Domènech recita amb afectada sorna. I és una de les escenes més 
incisives i hilarants d'un muntatge que reflecteix aquest pecat, 
l'avarícia, que viu avui una irrefutable edat d'or.
Els Brossa 
són gent atrevida. «Per nosaltres, el desconeixement és un atractiu», 
argumenta Puig, per justificar el seu interès per treballar amb un grup 
de hip-hop. D'aquest gènere n'alaba «la voluntat de ser actual, obert a 
la realitat i mostrar un compromís social de forma molt directa». Són 
valors inusuals en el món de la clàssica. «I els trobem a faltar», 
afegeix.
Puig nega que es tracti d'un espectacle moralista. «No 
crec que Molière volgués ser moralista. Volia mostrar una situació en 
què reflectir-se perquè cadascú tregui les seves conclusions», apunta. 
Però una vegada gravat el disc, el somni dels Brossa, Domènech i 
Falsalarma és portar el muntatge al Palau de la Música. «Seria molt 
saludable».

 
 
 
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada