dilluns, 24 d’agost de 2009

Bicicletes elèctriques revolucionen la mobilitat al Japó


Tòquio. Chie Igawa forma part d'una transformació en les vies. La mestressa de casa de 36 anys, resident a Tòquio, porta els seus fills d'un lloc a un altre en una bicicleta dotada d'una bateria, sense molt esforç o preocupació per les lleis de trànsit.

Les vendes nacionals de les bicicletes van superar les de scúters o motocicletes per primera vegada l'any passat i han augmentat un 24 per cent des de gener, segons l'Institut de Promoció de Bicicletes, amb seu a Tòquio.

El 2008, Yamaha Motor va vendre més bicicletes d'aquestes al Japó que motocicletes. El fabricant rival Panasonic prediu que el mercat es triplicarà a un milió d'unitats per any.

"Vaig començar a usar-la fa uns mesos", va dir Igawa, fent una pausa en una vorera a prop del Palau Imperial, amb els seus dos fills amarrats en seients per a nens. "Una no podria fer això en un ciclomotor, seria il·legal".

Les bicicletes, que tenen una bateria de la mida d'un maó darrere del pal del seient, no han de cenyir-se a les lleis de trànsit perquè no se les considera vehicles de motor.

Això li resulta atractiu no sols a les mestresses de casa, sinó també a companyies com Fuji Xerox CO., que va comprar una flota d'elles per evitar les multes per estacionament.

"És un costum molt interessant", va dir Morten Paulsen, analista a Tòquio de Clsa Asia Pacific Markets que cobreix la indústria de les bicicletes. "Hi ha diversos fons d'inversió bastant grans que estan examinant això. És possible que hi hagi molt creixement".

Fuji Xerox, el major fabricant japonès de fotocopiadores en colors, va comprar la seva flota de bicicletes híbrides de Panasonic per als tècnics de camp després que es va fer il·legal aparcar a la vorera. Ricoh i Cànon van seguir el seu exemple.

Canvi de Llei
"Havíem estat anant a Fuji Xerox i altres companyies amb el plantejament que les bicicletes eren bones per al medi ambient i barates. Ells assentien amb cortesia, però ningú no ens prenia seriosament", va dir el director de la divisió de bicicletes elèctriques de Panasonic, Akira Tatsumi.

Amb les 540 híbrides, en tres anys Xerox ha estalviat més del que li van costar les bicicletes. La companyia estalvia 2.500 litres (660 galons) de gasolina cada mes i el temps de servei s'ha reduït 10 per cent.

El model més avançat de Panasonic, que costa 150.000 iens (1.560 dòlars), té un sistema de frens regeneratiu com el de l'automòbil híbrid elèctric Prius de Toyota Motor Corp.

Té un abast de 182 quilòmetres amb una sola càrrega de la seva bateria d'ions de liti, diu la companyia. Els models anteriors tenien les bateries de níquel i hidrur metàl·lic creades per Panasonic junt amb Toyota per al Prius.

Com funcionen
Els ciclistes han d'empènyer els pedals perquè les bicicletes rodin i el motor de bateria augmenta la força del moviment del corredor. El motor s'apaga quan la bicicleta arriba als 24 quilòmetres per hora, el límit legal de velocitat d'aquests vehicles.

Els models més populars de Panasonic i Yamaha tenen un abast de 40 quilòmetres. Les bateries es recarreguen en tres hores.

Traducció des de:
http://www.larepublica.com.co/archivos/TECNOLOGIA/2009-08-24/bicicletas-electricas-revolucionan-movilidad-en-japon_81398.php

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada