diumenge, 11 d’octubre de 2009

Ineficient, car, contaminant, sorollós... Però a més, ocupa espai.

El cotxe comença a tenir els dies comptats en el centre de les ciutats espanyoles.

La principal raó sempre ha estat el soroll, l'estètica i la contaminació del patrimoni. Però una cosa que sempre a molts se'ns escapa és que a més, ocupa espai.

Horrorosos són els carrers reformats en els anys 80 i 90 per donar cabuda a aquests vehicles en els centres històrics espanyols. amb voreres (el que són 10 cm de vorera, un graó), que no han fet cap altra cosa que retardar el nostre avenç social i democràtic, ja que on hi ha un cotxe, hi podria haver bancs, arbres, places per als vianants, llocs trobada, un lloc per recordar amb fotografies etc. I més en el centre de les ciutats, on espai és el que menys sobra.


Els cascs històrics més vius, més densos i amb més activitat són aquells de les ciutats del qual on s'usa la bicicleta com a mitjà habitual de transport, ja que apropar-se fins a ell amb bicicleta és la millor manera d'accedir de manera ràpida i còmoda.

Aquells centres urbans on la gent usa la bicicleta normalment, des de fa dècades, són els més vius en estar dénsamente poblats, amb comerços etc. ja que amb bicicleta s'apropen 4 vegades més persones cap a ell diàriament que a les ciutats on s'usa el cotxe per a tot, on tot és a la perifèria, allunyat i estès, amb amplis parkings i carreteres per accedir.

Aquesta forma de ciutat difusa, mata els centres històrics i a la seva cultura tradicional, desvirtua a la societat que acaba posada en un cotxe durant diverses hores al dia, torna sedentària a la gent i perd sentit el nucli poblacional, estant tot més a prop amb cotxe, però alhora més lluny.

Només cal veure els centres d'Amsterdam o Copenhaguen, on cada dia accedeixen desenes de milers de persones per les seves principals entrades (carrers cèntrics estrets) a ocupar cada buit del seu centre històric i a omplir cada plaça de vida i d'història, on tots o gairebé tots saben apreciar el plaer de poder fer això diàriament.

D'altres mentre tant, creuen ser feliços vivint en una gran casa als afores, amb arbres i jardins, passant 2 hores diàries en un cotxe, entre embussos fums i mal humor, fent cada dia desenes de quilòmetres entre anada i tornada, per portar alguna cosa de diners a casa seva, amb la qual cosa poder relaxar-se.

La qüestió és que generalment, cada dia les nostres ciutats s'omplen de cotxes, que a més de contaminar, fer soroll i espatllar els centres, ocupen l'espai de les persones que viuen en el centre i fan vida allà, només per la comoditat de no accedir en transport públic o bicicleta, aquestes persones, que a més no viuen a l'esmentada zona i no haurien de tenir aquests privilegis. Afortunadament, com he dit en començar, "els ricassos dels afores, amb seus 4 × 4 que accedeixen cada dia al centre de les ciutats" té cada vegada, menys drets.

Foto: 42 bicicletes brompton ocupant el mateix espai que un cotxe de 5 places que probablement, sol usi 1 .
Una salutació, menys fums i... més espais.

traduït al català i extret de Sociedad Sostenible

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada